CO2-uitstoot door de maritieme sector is dubbel zo groot als die van luchtvaart
Dit is een uittreksel van een artikel van de heer Jonathan DE HEER Gitlin ( Vrij vertaald )
Gepubliceerd: 05 Maart 2007 - 13:55 uur CT Ars Technica's science-centric journal
Misschien moeten we Al Gore en nog een aantal andere personen bedanken: meer en meer mensen beginnen te beseffen dat het klimaat inderdaad verandert. Zelfs het Congres van de V.S., dat in het verleden een lakse houding t.o.v. het probleem getoond heeft, beseft nu dat wij als mensen verantwoordelijk zijn voor de veranderingen van het klimaat.
Hoewel de uitstoot van CO2 door auto’s als de grootste schuldige beschouwd wordt, is de luchtvaart op felle kritiek gestoten, enerzijds door de omgeving waar de CO2 uitgestoten wordt, anderzijds het feit dat vliegtuigbrandstof vrij (????) is van belasting.
Nu zijn er nieuwe gegevens van de oliereus BP en het Instituut voor Fysica en Atmosfeer in Wessling, Duitsland. Ze stellen dat de CO2 uitstoot door de maritieme sector minstens het dubbel is van die van de luchtvaartsector. De luchtvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 2% van CO2 uitstoot; voor de scheepvaart ligt dit rond 4% en dit cijfer (scheepvaart) zal in de twee volgende decennia stijgen met 75%.
Het grootste aandeel in de transportsector wordt per schip uitgevoerd:
Donald Gregory (BP Marine), zei dat BP schat, dat de globale vloot van 70.000 schepen ongeveer 200 miljoen ton brandstof per jaar verbruiken en dat hij verwacht dat tegen het jaar 2020 het verbruik tot 350 miljoen ton per jaar zal stijgen.
Voor auto’s zijn er grenzen opgelegd wat de uitstoot van CO2 betreft en deze worden gecontroleerd. Voor schepen zijn er voorstellen, maar dat is ook alles.
De luchtvaart op haar beurt doet alles wat technologisch haalbaar is om de uitstoot te verminderen: op termijn zou er een vermindering tot 30% moeten komen.